tisdag 24 januari 2017

Gränsöverskridande samarbeten med barn och unga i fokus

Här kommer en av mina två texter som jag förra veckan publicerade i Lysekils S-förening medlemsbrev.



"Gränsöverskridande samarbeten med barn och unga i fokus

Det är ingen hemlighet att jag ibland känt viss frustration över att samarbetet mellan olika förvaltningar och enheter inte fungerar tillfredsställande. När jag i somras läste i tidningen om "Vattenkrig på Badhusberget" som anordnades av "Ung i Lysekil" blev jag glad.
Under namnet ”Ung i Lysekil” anordnades i somras flera aktiviteter för barn och unga. Detta är ett samarbete mellan utbildningsförvaltningen och socialförvaltningens olika enheter.
Under sommaren har ”Familjens hus” på Badhusberget fungerat som en vikarierande fritidsgård istället för kommunens centrala fritidsgård ”Borgen” på Gullmarsborg. Dessa verksamheter tillsammans med fältassistenterna fanns inte tidigare i kommunen när vi tog över, utan är resultatet av en målmedveten politisk satsning för att göra Lysekil bättre för barn och unga. Stort tack till all duktig personal inom utbildningsförvaltningen och socialförvaltningen som tillsammans med andra organisationen skapade meningsfulla aktiviteter.

Det skrivs och pratas om höga kostnaderna för socialnämndens områden, men här måste också utbildningsnämnden ta på sig ett ansvar. Här tänker jag framför allt på att skapa goda förutsättningar för barn och unga så att de inte hamnar galet i vårt samhälle. Tillsammans med personal inom förskola, skola och fritidsgårdar samt genom att ta vara på ideella krafter inom föreningsliv och organisationer har vi en möjlighet att åstadkomma en kreativ miljö för våra barn och unga. Vi som politiker kan fatta mängder av beslut för att barn och unga ska hamna rätt, men det kräver gränsöverskridande samarbeten, något som vi kan ge förutsättningar för i vår kommun.

Gruppledare i utbildningsnämnden, Anders C Nilsson"


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar