tisdag 25 oktober 2016

En hjälte i skolan

Del 2 av 3 om dyslexi i skolan

Dagens blogg inlägg kommer Gunilla Dahlqvist en person som hjälpte mig under gymnasiet träffade 40min varje vecka, för att hitta knep på hur jag ska hantera min dyslexi. Jag ställde några några frågor om hennes bakgrund och råd till lärare, föräldrar och elever samt lite om hur en dyslektiker är och funkar.



Som anställd svensklärare vid Gullmarsgymnasiet i Lysekil fick jag 1991 tillfälle att gå en fördjupnings-/fortbildningsutbildning inom Läs- och Skrivområdet vid Göteborgs Universitet. Sedan dess har jag arbetat med elever, som har dyslexi/läs- och skrivsvårigheter (LoS), tidigare också benämnd ordblindhet. Sammanlagt blev det 19 år med denna typ av undervisning vid Gullmarsgymnasiet, innan jag slutade för pension 2009.
Från början hade jag bara en enda elev, men så småningom fick jag utökad tid inom min tjänst för att hinna med det stora antal elever, som behövde och framför allt VILLE ha hjälp, men det blev aldrig mer än hälften av min heltjänst.
Ibland hade jag två eller tre i samma grupp, men allra bäst resultat uppnåddes då jag fick tillfälle att arbeta med en elev i taget, då deras problem med LoS kunde se mycket olika ut.

VAD ÄR EN DYSLEKTIKER?
En dyslektiker är en person med helt normal intelligens, som är född med svårighet att tolka skrift, ibland i form av läsproblem, ibland med problem att skriva och ofta en blandning av båda besvären. Ingvar Lundberg (professor och dyslexiforskare) uttryckte det på detta sätt: "Några har dåligt bollsinne och några har dåligt ordsinne." Konstigare behöver det inte vara.

HUR UPPTÄCKER MAN EN DYSLEKTIKER?
I regel visste mina elever om sina läs- och skrivsvårigheter när de kom till mig som nyblivna gymnasister, men de flesta av dem hade INTE fått någon diagnos - och tyvärr inte heller någon hjälp - trots alla sina 9 år i grundskolan. Diagnosen underlättar det sätt man vill jobba med respektive elev, men den är inget krav för att få hjälp.
För elevens egen skull kan det dock vara bra att få en diagnos, så att man kan söka stipendier eller för att få rätt hjälp och hjälpmedel i gymnasiet och vid högskolestudier.
Via ett stort antal test kunde jag hjälpa dem som ville få en diagnos, eller så hade jag möjlighet att hänvisa till ett antal personer, som också kunde ställa dyslexidiagnos.

BESKRIV HUR DU UPPLEVER EN DYSLEKTIKER.
Det är alltid svårt att generalisera, men många av de elever med dyslexi, som jag träffade under de 19 åren jag arbetade inom detta område, var utåtriktade och kreativa och försedda med stort tålamod, när de insåg att det faktiskt fanns vägar att kunna "gå runt" svårigheterna. Som en liten uppmuntran för mina elever brukade jag nämna ett stort antal kända både skådespelare och konstnärer med dyslexi, vilka dragit nytta av den kreativa sidan av dyslexin.

HUR SKULLE DU VILJA FORMA SKOLAN FÖR ATT BÄTTRE KUNNA HJÄLPA ELEVER MED DYSLEXI?
Jag skulle vilja ha en skola (både grund- och gymnasieskola), där samtliga i personalen skulle ha en stor kunskap om vad dyslexi är, inte som jag många gånger uppfattade det, då många hade en väldigt vag uppfattning om problemet. Utifrån rätt kunskap kan man då också se till att rätt (nu mest digitala) hjälpmedel sätts i deras händer, och att det pedagogiska arbetet anpassas efter varje dyslektikers behov.

MINA RÅD TILL LÄRARE SOM ARBETAR MED DYSLEKTISKA ELEVER
Allra viktigast: Ta från början reda på allt du kan om dyslexi! Alla lärarhögskolor är inte så noggranna med dessa kunskaper. Gissa inte!
PRATA med varje elev och hör efter vad som fungerar bäst - och sämst!

MINA RÅD TILL FÖRÄLDRAR MED BARN MED DYSLEXI
Tjata på skolan, om inte era barn får den hjälp de har rätt till!! Ge er inte! Ju tidigare hjälpen sätts in desto bättre!

MINA RÅD TILL ELEVER MED DYSLEXI
Los-problem har ingenting att göra med din intelligens! Glöm aldrig det! Känner du dig missförstådd, så tala med läraren OCH dina föräldrar!
Du är inte ensam, det här är ett vanligt problem. OCH, nuförtiden finns det så många bra - oftast digitala - hjälpmedel, som kan underlätta din skolgång, t.ex. läroböcker som finns inspelade på en cd, där du kan lyssna SAMTIDIGT som du läser texten i boken. Ett annat viktigt exempel på hjälp är muntliga prov, något som har varit till stor hjälp för många dyslektiska elever.
Du är också gärna välkommen att kontakta mig om du undra något

Lysekil 20 oktober 2016

Gunilla Dahlqvist
Adjunkt och Dyslexipedagog



- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar