tisdag 11 oktober 2016

IKT i föreskolan och i skolan

IKT i föreskola och skolan

Dagens blogg inlägg handlar om datorer och läsplattor i skolan. Jag har valt att ställa frågor till utbildningsförvaltningen i Lysekils kommun IKT utvecklar Tove Andersson. För att på detta sättet få bättre kunskap om hur föreskolan och skolan jobbar med denna fråga.

Jag har som plan att då och då lyfta fram saker som händer i kommun och regionen där olika personer som är mer insatta i olika områden än jag, där de kan ge sin bild inom deras område.

Till själva frågorna och svaren från Tove.


"Vad stå IKT för? Informations- och kommunikationsteknologi. Förr sa man it i skolan, nu ikt-det handlar mer om kommunikation än teknik. Målet är idag att eleverna ska bli producenter inte bara konsumenter av teknik.

Varför är det viktigt att skolan satsa på IKT? Samhället är idag ett kunskapssamhälle som i allt högre grad präglas av informations-och kommunikationsteknik (IKT) där digital kompetens beskrivs som en nyckelkompetens för ett livslångt lärande. Barn och elever behöver därför utveckla kunskaper inom området IKT, för att som vuxna, ha kompetens att möta arbetslivets krav samt kunna verka som aktiva samhällsmedborgare i. Utvecklingen inom IKT- området går fort, vad ett barn ska kunna, då arbetslivet väntar, är omöjligt att idag förutse.

Hur länge och långt ha kommunen kommit med IKT? Skolverket presenterade i våras en vision 2020 där alla elever i skolan och alla pedagoger som arbetar pedagogiskt skulle ha ett eget digitalt verktyg. I Lysekil har man satsat strategiskt. Under tre år har vi byggt upp så att nu alla elever i åk1-6 har en egen iPad att nyttja under skoltid. Gymnasiet har sedan ett antal år 1:1 för eleverna med datorer. I höst hoppas vi få till datorer för eleverna på 7-9. Om vi lyckas med detta har alla elever i Lysekils kommun ett eget digitalt verktyg lagom till julJ

På vilket sätt får verksamheten rätt program? Jag som ikt-utvecklare arbetar hela tiden med att utveckla det digitala arbetet i förskolan och skolan och omvärldsbevakar för att se vad som är på g. Som ansvarig för Skoldatateket bevakar jag också så att alla elever får hjälp att kunna delta i skolan på lika villkor och man tex har läs- och skrivproblematik. Jag coachar lärare och specialpedagoger i det digitala arbetet och visar på vilka verktyg som kan underlätta för våra elever; det kan vara inställningar på verktyg, appar eller program som talsynteser.

Hur jobbas det med all personal känner sig trygga med IKT? Vi har förstelärare som har ett digitalt fokus på åk1-6 som jag samarbetar med. Det viktigaste arbetet sker på skolorna där kollegialt lärande är viktigt. Jag erbjuder en del workshops centralt men tror på att lärare lär lärare. Man måste få pröva på själv, tillsammans med dem man är trygg med och som arbetar på samma ställe.

Läsplatta vs bärbar dator, vilket är bäst?" Man kan inte ställa dem emot varandra. De är bra till olika saker. Förenklat kan man säga att iPads ofta fungerar bra till de yngre eleverna som producerar mer bild och media. Det finns också bra appar för den första läs- och skrivinlärningen och även möjlighet till talande tangentbord för att få stöttning medan man lär. Datorer passar bättre till de äldre eleverna som skriver och producerar mer text, och som ska förberedas för högre studier.

Jag själv använder dator på jobbet men endast iPad hemma, som sagt beror det på vilka behov man har.
Min förhoppning är att skolan blir med öppen för olika sätt att visa kunskap, inte bara fokusera på läsa och skriva utan också använda den digitala teknikens fördelar med att skapa ljud i poddar och media i filmer."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar